مقالات بررسی کتاب های کمک درسی و کنکوری

بهترین منابع کنکور تجربی 1402 و معرفی 10 کتاب تست زنی شیمی

معرفی 10 کتاب تست زنی شیمی و بهترین منابع کنکور تجربی 1402 قسمت دوم

بهترین منابع کنکور تجربی 1402 و معرفی 10 کتاب تست زنی شیمی

در این مقاله سعی دارم بهترین کتاب های درس بی نظیر شیمی رو بهتون معرفی کنم که در اتخاب دچار سردرگمی نشین و راحت انتخاب کنید اما اول باید به سوال زیر با دقت فکر کنید و بعد به ادامه مقاله توجه کنید.

چه سطحی هستم؟ چه کتابی مناسب با سطح من است؟

همونطور که میدونید درست نیست که بیایم برای همه دانش آموزا یه نسخه واحد بچینیم و بگیم بهترین کتاب تست شیمی کنکور برای همه فلان کتابه. شما بسته به اینکه تو چه سطحی هستید باید یک کتاب رو معرفی کنید. پس قدم اول اینه که یه سطح بندی ارائه کنیم:

بهترین منابع شیمی کنکور 1402 برای دانش آموزان ضعیف (منابع دور اول)

توی اینجا میخوایم منابعی رو معرفی کنیم که برای دانش آموزای زیر مناسبه:

  1. اگه تو آزمون شرکت کردید و شیمی رو 40 درصد زدید
  2. اگه تا الان به هر دلیلی نتونستین خوب درس بخونید
  3. اگه قبلا منبع کمک درسی برای شیمی نداشتین
کتاب های شیمی پایه به پایه مبتکران

اولین کتابی که میخوایم معرفی کنیم که میشه گفت با خیلی سبز توی یک سطح هست و هر جفتشون خیلی خوب کار کردن کتاب های شیمی مبتکران، تالیف مهندس بهمن بازرگانی هست. این کتاب ها بصورت پایه به پایه و شامل موارد زیر هستن:

  1. شیمی دهم مبتکران (هم تک جلدی داره و هم 2 جلدی)
  2. شیمی یازدهم مبتکران (هم تک جلدی داره و هم 2 جلدی)
  3. شیمی دوازدهم مبتکران (فقط 2 جلدی)

کتاب های شیمی مبتکران هم از نظر درسنامه و هم از نظر تست و پاسخ تشریحی خیلی خوب عمل کرده و میتونید با خوندن این کتابا درصد خیلی عالی توی شیمی کسب کنید.

کتابای تک جلدی مبتکران رو بگیریم یا دو جلدی؟

ببینید بچه ها کتاب های تک جلدی توی عنوانشون عبارت “واجب” آورده شده. یعنی چی؟ یعنی یه سری مباحث و تست هایی که توی شیمی های 2 جلدی اومدن حذف شدن و فقط تست های واجب که یه جورایی نیاز شما رو برای کنکور برطرف میکنه و توی کتاب های تک جلدی آورده شده که به کم حجم شدن کتاب کمک کرده.

کلا بهتره که دانش آموزای کنکوری از کتاب های تک جلدی استفاده کنن چون اونقدی تایم ندارن. ولی اگه سال دهم یا یازدهم هستی و وقت کافی داری میتونی از کتابای 2 جلدی هم برای شیمی استفاده کنی.

چیدمان کتاب های شیمی مبتکران

در این کتاب ها ابتدا تست هارو مشاهده میکنید. ضمنا درسنامه هم در کنار پاسخ تشریحی تست ها آورده شده که هم خیلی عالیه هم جامع هستند.

سبک حل مسائل شیمی مبتکران

سبک حل مسائل شیمی کنکور در این کتاب ها با روش تناسب هست.

حجم کتاب های شیمی مبتکران

اگه فقط بخوایم یه ایراد به این کتاب ها بگیریم حجم بالاشون هست. البته نمیشه اسمشو نقص گذاشت ولی شاید کنکوری هایی که یکم دیر شروع میکنن نتونن کل کتاب های پایه به پایه شیمی مبتکران رو بخونن.

کتاب های شیمی پایه به پایه خیلی سبز

دومین کتابی که برای شیمی بهتون توصیه میکنیم و میشه گفت که عالی هستند و نسبت به قیمت کتاب های مبتکران از لحاظ قیمتی و اقتصادی مناسب تر هستند ، کتابای شیمی خیلی سبزه. این کتابا بطور کلی از شیمی های مبتکران چیزی کم نداره و بطور کامل پاسخگوی نیاز شما هست. هم درسنامه خوبی داره و هم تست و پاسخ های تشریحی کامل. شیمی های خیلی سبز شامل موارد زیر میشن:

  1. شیمی دهم خیلی سبز
  2. شیمی یازدهم خیلی سبز
  3. شیمی دوازدهم خیلی سبز
چیدمان کتاب های شیمی پایه به پایه خیلی سبز

این کتاب ها هم مثل کتاب های مبتکران اول تست رو آوردن و بعدش درسنامه رو وسط پاسخ های تشریحی تست ها براتون ارائه کردن.

روش حل مسائل در کتاب های شیمی خیلی سبز

سبک حل تست های مسائل شیمی توی این کتاب ها با روش کسرهای پیش ساخته هست.

حجم کتاب های پایه به پایه شیمی خیلی سبز

کتاب های شیمی دهم، یازدهم، دوازدهم خیلی سبز به نسبت کتاب های پایه به پایه مبتکران حجم به مراتب کمتری رو داره. البته به این معنی نیست که درسنامش خلاصه هست یا چیزی کم داره بلکه درسنامش کامله. پس اگه وقت زیادی ندارید انتخاب مناسبی هست براتون.

شیمی جامع خیلی سبز

یکی دیگه از کتابای خیلی خوب برای شیمی که هم حجم کمتری به نسبت کتاب های پایه به پایه بالا داره و هم درسنامه و تست هاش کامله کتاب شیمی جامع خیلی سبزه این کتاب نسبت به کتاب های پایه به پایه درسنامه بهتری دارند .

این کتاب 2 جلدیه:

  1. جلد اول : درسنامه +سوال
  2. جلد دوم: پاسخنامه تشریحی

این کتاب به نسبت کتاب های پایه به پایه شیمی خیلی سبز درسنامه های خلاصه تر و تست های کمتری داره ولی در کل کامله و پاسخگوی نیازهای یه دانش آموز کنکوری هست.

به لحاظ حجم هم بخوایم بگیم شاید حجمش نصف کتاب های پایه به پایه باشه و کتاب های پایه به پایه اصولا تست های بیشتری نسبت به جامع دارن.

شیمی های پایه به پایه نشر الگو

این کتاب ها به نسبت کتاب های قبلی زیاد توصیه نمیشه. بخصوص اینکه اگه سطحتون توی شیمی ضعیفه.

درسنامه این کتاب ها تا حدی خلاصه هست چون برای سطوح بالاست تست بیشتری دارن و تست هاش هم تا حدی سطحش بالاست ولی سطحتون متوسط رو به بالاست و یا این کتاب هارو دارید و قبلا تهیه کردید میتونید باهاشون ادامه بدید.

کتاب های شیمی پایه به پایه نشر الگو شامل 3 کتاب زیره که همشون تک جلدی هستن و هم شامل درسنامه، هم تست و هم پاسخ تشریحی میشن:

  1. شیمی دهم نشر الگو
  2. شیمی یازدهم نشر الگو
  3. شیمی دوازدهم نشر الگو

تو پرانتز هم بگیم که نشر الگو یه کتاب شیمی جامع (پایه دهم و یازدهم) هم داره که برا دانش آموزای کنکوریه کل دهم و یازدهم رو توی یه کتاب آورده که میتونید بجای شیمی دهم و یازدهم، از کتاب شیمی پایه نشر الگو استفاده کنید

شیمی های پایه به پایه میکرو طبقه بندی گاج

کتاب های پایه به پایه شیمی میکروطبقه بندی گاج شامل سه برای هر پایه کتاب زیره که هرکدوم تک جلدی هستن:

  1. شیمی دهم میکروطبقه بندی گاج
  2. شیمی یازدهم میکرو طبقه بندی گاج
  3. شیمی دوازدهم میکرو طبقه بندی گاج
درسنامه و تست

این کتاب ها به لحاظ درسنامه واقعا خوب و کاملا اما توی فاز تستی یکم تستاش سخته و سطحشون بالاست و اگه سطحتون توی شیمی متوسط رو به بالاست میتونید از این کتابا استفاده کنید.

شیمی جامع میکرو طبقه بندی گاج

بچه ها ببینید اگه کنکوری هستید و وقت کمی دارید بجای اینکه بیاید کتابای پایه به پایه شیمی میکرو رو بگیرید میتونید از این کتاب جامع استفاده کنید. این کتاب 2 جلدیه. البته تو پرانتز بگیم که اگه دنبال کتاب جامع میگردید شاید کتاب شیمی جامع خیلی سبز براتون بهتر باشه.

  1. جلد اول کتاب شیمی جامع میکرو: درسنامه + تست
  2. جلد دوم شیمی جامع میکرو: پاسخ تشریحی
شیمی جامع مهر و ماه

خب منبع بعدی بریم سراغ یه کتاب دیگه به نام شیمی جامع مهر و ماه. بچه ها این کتاب تک جلدیه. توی همین یک جلد هم درسنامه آورده، هم تست و هم پاسخ تشریحی. تک جلدی بودنش شاید از نظر بعضیاتون مزیت باشه.

چون در کل هم قیمت مناسب تری داره به نسبت بقیه کتابای چند جلدی و هم حجم مناسب تری.

دانش آموزایی که سطحشون ضعیفه بهتره از این کتاب استفاده نکنن چون تستاش سطحش بالاست.

بهترین منابع شیمی مناسب برای دانش آموزان متوسط رو به بالا (منابع دور دوم)

توی این قسمت میخوایم منابعی رو برای شیمی معرفی کنیم که برای دانش آموزان قوی هست. کسایی که یک کتاب کمک آموزشی شیمی رو تموم کردن و تستاش رو زدن و حالا میخوان خودشون رو برای درصد های بالای توی شیمی آماده کنن.

شیمی IQ جامع

این کتاب برای دور دوم واقعا خوبه. تستاش سطح بالایی داره و دارای 2 جلد میشه.

  • جلد 1 : تست + پاسخ تشریحی
  • جلد 2: درسنامه
سه سطحی شیمی قلمچی

یکی دیگه از کتابایی که برای دور دوم دارای تستای سطح بالا هست کتابای سه سطحی قلمچی هستش. توی این کتابا اومدن سوالات آزمونای آزمایشی قلمچی رو بر اساس اینکه چند درصد داوطلبا به اون سوال پاسخ درست دادن طبقه بندی کردن. تستا شامل سه سطح میشن:

  1. نسبتا دشوار
  2. دشوار
  3. دشوار تر

در کل کتابای خوبین ولی میشه گفت IQ برای دور دوم شیمی بهترین کتابه.

کتاب های آزمون محور ویژه دوران جمع بندی

توی این قسمت میخوایم کتابای آزمون محور رو بهتون معرفی کنیم. کتابایی که برای شبیه سازی کنکور آماده شدن و در دوران جمع بندی میتونید ازشون استفاده کنید.

کتابایی که اینجا میگیم سطحشون بالاست و در رده کتابایی مثل IQ گاج قرار میگیرن و برای دور دوم مناسبن. دانش آموزای ضعیف بهتره سمت این کتابا نیان.

بطور کلی بخوایم بگیم دانش آموزای قوی که یه منبع دور اول رو مطالعه کردن بهتره بعدش برن سراغ IQ و خود شیمی IQ هم کافیه اما اگه وقت داشتن میتونن سراغ کتابای آزمون محور هم بیان.

فصل آزمون شیمی خیلی سبز

این کتاب تک جلدیه و دارای تستای سطح بالا هست. ضمنا درسنامه خاصی هم نداره. برای زدن تست های زماندار توی دوران کنکور میتونید ازش استفاده کنید.

در این کتاب ابتدا یک سری آزمون های مبحثی و بصورت فصل به فصل ارائه شده. در قسمت آخر کتاب هم آزمون های جامع اومده که شامل موارد زیر هست.

  1. آزمون جامع دهم
  2. آزمون جامع یازدهم
  3. آزمون جامع پایه
  4. آزمون نیم سال اول دوازدهم
  5. آزمون نیم سال دوم دوازدهم
  6. آزمون جامع دوازدهم
  7. آزمون جامع از هر 3 سال (5 عدد)

موج آزمون شیمی نشر الگو

بچه ها این کتاب در دو جلد تدوین شده:

  1. موج آزمون شیمی پایه
  2. موج آزمون شیمی دوازدهم

تو این کتاب اول یک سری آزمون های کوتاه بصورت صحیح غلط اومده و بعدش هم آزمون های مبحثی و در آخر آزمون های جامع. به نسبت فصل آزمون خیلی سبز توی یک سطح هست.

کتاب های ویژه مسائل شیمی

مسائل شیمی یکی از مهم ترین قسمت های شیمیه که تقریبا 40 درصد سوالات کنکور رو به خودش اختصاصی میده و وقت زیادی هم برای پاسخگویی بهشون نیازه.

داشتن یه کتاب جدا برای مسائل قطعا ضروری نیست چرا که کتابایی که تا الان معرفی کردیم مسائل رو خیلی خوب و جامع کار کردن ولی اگه واقعا ضعف دارید توی این قسمت میتونید از کتابای مخصوص مسائل استفاده کنید.

مسائل شیمی موضوعی خیلی سبز

میشه گفت بهترین کتاب مسائل شیمی تو بازار مسائل شیمی موضوعی خیلی سبزه. این کتاب درسنامه خوب و تستای طبقه بندی شده خوبی داره اما یه نکته ای که باید بهش توجه کنید اینه:

از اونجایی که سبک حل تست های مسائل تویی کتابای خیلی سبز و مبتکران متفاوته، درصورتیکه شیمی رو از روی کتاب های مبتکران خوندید بهتره از این کتاب استفاده نکنید.

مسائل شیمی مینی میکرو طلایی گاج

کتاب مینی میکرو طلایی گاج هم توی مسائل شیمی خوب عمل کرده که اگه قبلا شیمی های میکرو طلایی یا میکرونقره ای رو خوندید میتونید ازش استفاده کنید:

کتاب های موضوعی حفظیات شیمی

برای حفظیات شیمی بهتره که از خود کتاب درسی استفاده کنید ولی در عین حال کتاب های زیر برای حفظیات وجود داره که اگه میخواید میتونید استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *