وبلاگ, مقالات بررسی کتاب های کمک درسی و کنکوری

آیا برای کنکور سراسری فقط کتاب درسی کافی است؟

بارها در رسانه و توسط مسئولین برگزارکننده کنکور سراسری گفته شده است که منبع اصلی داوطلبان برای کنکور کتاب های درسی می باشد و بسیار در مورد اهمیت کتاب های درسی صحبت گردیده است؛ اما آیا برای موفقیت در کنکور فقط کتاب درسی کافی می باشد؟ پاسخ این سوال در 20 سال پیش قطعا مثبت بود، در آن زمان سطح سوالات کنکور آنقدرها بالا نبود و حتی درصد قابل توجهی از سوالات کنکور عین خط کتاب درسی بودند!

اما امروزه با توجه به سطح سوالات کنکور در سالهای گذشته پاسخ سوال آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟ منفی می باشد و با بررسی دقیق تر سوالات کنکور چند سال گذشته می توان به این امر پی برد که کتاب درسی به تنهایی برای موفقیت در این آزمون کافی نیست. ما در ادامه به سوال بسیاری از دانش آموزان که چرا برای موفقیت در کنکور کتاب درسی به تنهایی کافی نیست؟ خواهیم پرداخت.

مطالعه کتاب درسی برای کنکور ضروری است اما کافی نیست!

برای گرفتن رتبه عالی و موفقیت در کنکور سراسری تسلط کامل برروی خط به خط مطالب کتاب های درسی و حتی جداول و زیرنویس تصاویر و سوالات پایان هر فصل بسیار حائز اهمیت و کلیدی است؛ این امرو به این معناست که مطالعه کتاب درسی واجب و ضروری است. نکته بسیار مهم این می باشد که برای درک صحیح و کامل مطالب کتاب های درسی شما به منابع کمک آموزشی نیاز مبرم دارید.

نکته دیگر که می شود به آن اشاره کرد، در کتاب درسی همیشه به کلیات موضوعات و نکات اصلی آنها اشاره میگردد اما تمرین بیشتر برای یادگیری جزئیات به عهده خود داوطلبان شرکت در کنکور سراسری و دانش آموزان می باشد. بطور مثال اگر داوطلبی کتاب درسی زیست شناسی یا ریاضیات را چند دور مطالعه نماید اما در کنارش از هیچ کتاب کمک درسی استفاده نکند، درصد او در کنکور از 20 یا 30 درصد بیشتر نمی شود.

پنج دلیل مهم برای خرید کتاب های کنکوری

شاید برخی از دانش آموزان یا اولیا معتقد باشند  کتاب درسی برای موفقیت در کنکور کافی است و دیگر نیازی به تهیه کتاب کمک درسی و کنکوری نمی باشد! به این عزیزان توصیه می شود ادامه این مطلب را به دقت مطالعه کنند. ما در ادامه به بررسی پنج دلیل اساسی و مهم که برای خرید کتاب کمک درسی وجود دارد پرداخته ایم.

  • سربسته بودن مطالب کتاب درسی
  • تدریس ناقص برخی معلمان
  • ماهیت تستی سوالات کنکور سراسری
  • کاهش هزینه‌ها
  • برنده شدن در رقابت بزرگ کنکور!

سربسته بودن مطالب کتاب درسی

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که یک جمله از کتاب درسی را مطالعه کرده باشید و فکر کنید آن جمله را خوب متوجه شده اید اما بعد از اینکه سوالات امتحانی مربوط به آن را حل می کنید، معلوم می شود که برداشت شما از آن جمله درست نبوده است. یا یک جمله از کتاب درسی را بخوانید و اصلا متوجه منظور آن نشوید. اگر قرار بود توضیحات مربوط به همه مطالب در کتاب درسی آورده شوند، تعداد صفحات و حجم مطالب کتاب های درسی شما دو سه برابر حجم کنونی آن ها بود!

اکثر مطالب کتاب درسی به صورت سربسته بیان می شوند؛ در نتیجه برای فهم بهتر آن ها به کتاب کمک درسی نیاز خواهید داشت.

تدریس ناقص برخی معلمان

اگرچه اکثر معلمان عزیز از جان و دل برای تدریس مایه می‌گذارند اما گاهی به خصوص در مدارس دولتی به دلیل کمبود زمان یا جمعیت زیاد کلاس های درس، تدریس برخی از معلم ها ناقص می ماند. در کلاس های مدرسه کلیات مربوط به مطالب کتاب های درسی بیان می گردد و خیلی وقت ها برخی نکات جزئی اما بسیار مهم ناخواسته از قلم می افتند.

همه دانش آموزان و داوطلبان امکان تحصیل در مدارس خاصی مثل تیزهوشان یا نمونه دولتی را ندارند؛ اما خوشبختانه همه داوطلبان می توانند با تهیه کتاب های کمک درسی و کنکوری مناسب و استاندارد، فضای شرکت در کلاس های درس مدارس خاص را برای خودشان شبیه سازی کنند.

ماهیت تستی سوالات کنکور سراسری

فرض کنیم دانش آموز شما در یکی از بهترین مدارس شهرتان مقاطع تحصیلی خود را طی مینماید و برای هر یک از دروس سر کلاس بهترین معلم ها حضور دارد، در این صورت شما یادگیری اولیه بسیار خوبی خواهید داشت و با این معلومات می توانید در امتحانات مدارس نمرات بالا را کسب کنید. اما قضیه کنکور فرق دارد و هیچ داوطلبی بدون تمرین و تست زدن و صرفا با یادگیری اولیه مطالب نمی تواند مدعی رتبه های بالا در کنکور سراسری باشد.

تمامی سوالات کنکور سراسری در ایران به صورت تستی می باشد و دانش آموز شما باید از قبل با انواع تکنیک های تست زدن یا دام ها و تله های طراحان سوالات کنکور آشنا شود، این امر فقط در صورتی امکان پذیر می باشد که دانش آموز تعداد زیاد تست زده باشد و بر تست زنی تسلط کامل داشته باشد.

کاهش هزینه ها

شاید در ذهن مخاطب این سوال مطرح شود که برای خرید کتابهای کنکوری باید کلی هزینه گردد پس چطور خرید کتاب کمک آموزشی باعث کاهش هزینه ها می شود؟ در بالا آمده است که مطالب کتاب درسی به صورت سربسته بیان شده و تدریس برخی از معلمان در مدرسه ناقص است، با توجه به این موارد اکثر داوطلبان برای جبران یادگیری ناقص در مدرسه، در کلاس های کنکوری شرکت می نمایند.

هزینه کلاس های کنکوری به خصوص در شهرهای بزرگ به حدی زیاد و غیر متعارف است که هزینه فقط یک کلاس کمک درسی با هزینه خرید کل کتاب های کنکوری مورد نیاز داوطلبان برابری می نماید. اگر شما یک کتاب کمک آموزشی استاندارد با درسنامه قوی و دقیقا متناسب سطح خودتان تهیه کنید، با صرف هزینه کمی کلاس های کنکوری خفن را به اتاقتان آورده‌اید!

برنده شدن در رقابت بزرگ کنکور!

همه افراد موفق و تمامی رتبه برترها در کنار مطالعه کتاب های درسی از منابع مختلفی مه شامل حداقل دو منبع کمک آموزشی برای هر درس استفاده نموده اند، این امر به این معناست که همه رقبای شما سخت در تب و تاب انتخاب و خرید کتاب های کنکوری هستند و با حل تست فراوان و مطالعه درسنامه سطح علمی شان را ارتقاع داده اند. کنکور یک رقابت بزرگ است و برای پیشی گرفتن از رقبایتان شما هم باید به همین شیوه عمل کنید. به علاوه شما در هر بازه از سال تحصیلی به یک کتاب کنکوری خاص نیاز دارید؛ برای مثال جمع بندی مطالب در چند هفته پایانی، بدون داشتن کتاب های مخصوص جمع بندی تقریبا نشدنی است.

انتخاب بهترین منبع کنکور مناسب سطح دانش آموز

بارها در مدارس و کلاس های کمک آموزشی گفته شده است که دانش آموزان بسیاری برای هر درسی چند کتاب کنکوری داشتند اما در نهایت نتیجه خوبی در کنکور نگرفته اند. این امر واقعی و درست است، صرفا خرید کتاب کمک درسی موفقیت داوطلبان را تضمین نمی کند بلکه دو موضوع مهم وجود دارد که دانش آموزان باید قبل از خرید کتاب کمک درسی و کنکوری به آن توجه کنند:

  • منابع به درستی انتخاب شوند
  • منابع به روش صحیحی مطالعه شوند

اینکه داوطلبان کنکور تعداد زیادی از کتاب های کمک درسی و کنکوری را دور خودشان جمع کنند نه تنها کمکی به موفقیتشان نخواهد کرد بلکه باعث سردرگمی آن ها نیز میگردد.

داوطلبان محترم کنکور سراسری باید ابتدا برای هر درس یک منبع مناسب سطح خودشان تهیه نمایند (منبع دور اول) و بعد از اتمام این منبع، از یک کتاب سطح بالاتر و دشوارتر کمک بگیرند. (منبع سطح دوم)

سخن آخر

در سال های گذشته سوالات کنکور سراسری به حدی ساده و سطحی بودند که برای پاسخ دادن به این سوالات و موفقیت در کنکور مطالعه کتاب های درسی به تنهایی کفایت می کرد. اگر سوالات کنکورهای چند سال اخیر را بررسی کنید متوجه می‌شوید که برای پاسخ گویی به آن ها به تسلط کامل و عمیق روی مطالب کتاب درسی نیاز دارید. این تسلط چطور به دست می‌آید؟ به کمک کتاب های کنکوری.

در این محتوا تلاش کردیم که به سوال آیا برای کنکور فقط کتاب درسی کافی است؟ پاسخ دهیم و در مورد دلایل کافی نبودن کتاب های درسی برای موفقیت در کنکور صحبت کنیم، روش صحیح مطالعه کتاب های کنکوری را آموزش دادیم و در نهایت بهترین راه خرید کتاب‌های کمک آموزشی با بهترین قیمت؛ یعنی  وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب را معرفی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *