وبلاگ

معرفی رشته های دانشگاهی انسانی

یکی از تصورات نادرست و اشتباه که هنوز هم به ندرت در جامعه وجود دارد این است که فقط دانش آموزان ضعیف با نمرات پایین یا کسانی که از سایر رشته ها فراری هستند، سمت رشته انسانی می روند!

خوشبختانه طی سال های گذشته فرهنگ جامعه هدف ما به حد کافی پیشرفت کرده و تلاش بر این است که دانش‌آموزان بیشتر علاقه و استعداد را ملاک تصمیم گیری قرار دهند. در گذشته اکثر دانش آموزان به امید دکتر یا مهندس شدن به سمت رشته‌های ریاضی و تجربی هجوم می‌بردند و رشته‌ جذاب، شیرین و پردرآمد علوم انسانی را نادیده می‌گرفتند.

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری و یا برای شرکت در رشته های بدون کنکور، مهم ترین کاری که داوطلبان باید انجام دهند،بحث انتخاب رشته و به ویژه انتخاب رشته کنکور سراسری است. برای انجام انتخاب رشته درست، شناخت دقیق و کامل رشته ها بسیاری ضروری و حیاتی می باشد. علاوه بر این، معیار دانشجویان برای انتخاب رشته با یکدیگر متفاوت است و هر کس از انتخاب یک رشته به دنبال رسیدن به اهداف مورد نظر خودش می باشد. پس ما نیاز به معرفی کامل رشته های علوم انسانی با جزئیات کامل داریم تا بتوانیم انتخابی درست و مناسب برای آینده شغلی و شخصی خود کنیم. برای مثال برای بعضی افراد بازار کار رشته تحصیلی شان اهمیت بسیاری زیادی دارد و جز اولویت های اول در انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری می باشد. یا هدف بعضی دیگر از درس خواندن لذت بردن و پرورش استعدادهایشان می باشد، پس باید رشته ای را انتخاب کنند که با هدف شان هم خوانی داشته باشد و نیازشان را برطرف کنند.

علاوه بر این پس از اطلاع از رشته ها، داوطلبان کنکور سراسری می توانند از ابزارهای گوناگون برای سنجش خود استفاده کنند که آیا در رشته ای که می خواهند ادامه تحصیل بدهند، استعداد دارند یا خیر؟ یکی از آزمون هایی که نشان دهنده استعدادهای شغلی و تحصیلی افراد، آزمون هالند است که می توان در آن شرکت کرد.

معرفی پردرآمدترین رشته های گروه علوم انسانی

در انتخاب تمام رشته های انسانی، عامل درآمد برای داوطلبان این رشته یکی از فیلترها و اهداف مهم می باشد. برای مثال بعضی از شاخه های علوم انسانی پر درآمدتر هستند و بعضی ها دارای درآمد کمتری هستند. اما در جامعه الان ما، درآمد به عاملی مهم در زندگی و منزلت اجتماعی فرد تبدیل گردیده است به صورتی که هر کسی درآمد بیشتری داشته باشد از ارج و قرب بیشتر هم برخوردار می باشد.

  • رشته پردرآمد و با پرستیژ حقوق
  • رشته آینده‌دار و شیرین دبیری
  • رشته پردرآمد و هیجان انگیز روانشناسی
  • رشته پردرآمد حسابداری
  • مشاغل مدیریتی پردرآمد رشته انسانی
  • رشته پردرآمد هتلداری

رشته پردرآمد و با پرستژ حقوق

داوطلبان محترم بعد از اتمام تحصیل در رشته حقوق می توانند در مشاغلی مثل وکالت، کارشناس حقوقی، مشاور حقوقی، قضاوت، کارشناس دادگستری و منشی دادگاه فعالیت نمایند. که درآمد هر یک از این رشته ها با دیگری تفاوت دارد؛ یطور مثال درآمد یک قاضی با یک مشاور حقوقی تفاوت زیادی دارد و حتی درآمد یک وکیل خبره و پایه یک هم با یک وکیل معمولی متفاوت است. به عبارت دیگر میزان درآمدتان در این رشته کاملا به خودتان بستگی دارد.

درآمد وکالت به چه چیزی بستگی دارد؟ به قدرت بیان و توانایی مدیریت موقعیت های مختلف و حتی نوع پرونده ای که یک وکیل قبول می‌کند؛ مثلا پرونده‌های طلاق دستمزد بیشتری دارند.

رشته آینده دار و شیرین معلمی

یکی از شغل های جذاب و شیرین رشته علوم انسانی رشته دبیری (معلمی) می باشد که میان مردم جز رشته های پرطرفدار و محبوب محسوب می شود، داوطلبان محترم کنکور سراسری می توانند در رشته های دبیری ادبیات فارسی، تاریخ، عربی، فلسفه و علوم اجتماعی تحصیل نمایند. نکته مثبت تحصیل در رشته دبیری این است که دانشجو معلم ها در طی دوران تحصیلشان حقوق دریافت می کنند و درآمد دارند. برخی از داوطلبان بعد از اتمام دوران کارشناسی ادامه تحصیل می‌دهند و بعدها به عنوان استاد دانشگاه مشغول می شوند و می توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

درآمد یک دبیر به چه چیزی بستگی دارد؟ به قدرت بیان، صبر و اطلاعات دبیر. دبیرانی که در حوزه کنکور فعالیت می‌کنند درآمد بیشتری دارند.

رشته پردرآمد و هیجان انگیز روانشناسی

روانشناسی علاوه بر پردرآمد بودن یک رشته جذاب و پویا است که از نظر شغلی جای پیشرفت زیادی دارد، روانشناسان بعد از اتمام دوره تحصیل می‌توانند در یک ارگان دولتی (مدارس، مهد کودک ها، خانه سالمندان و بیمارستان ها) یا یک کلینیک خصوصی مشغول به کار شوند و از این طریق درآمد قابل قبولی کسب کنند. اما اگر به درآمدهای معمولی قانع نمی شوید و می خواهید بزرگ فکر کنید، می‌توانید کلینیک روانشناسی خودتان را تاسیس کنید.

درآمد یک روانشناس به چه چیزی بستگی دارد؟ توانایی تعامل با افراد، هنر خوب گوش دادن، درک بالا و رازداری.

معرفی تمامی رشته های انسانی با زیر گروه های آن ها

معرفی رشته های انسانی برای آن دسته از افرادی که به شغل های روانشناسی، مدیریت، حسابداری، وکالت، معلمی، جامعه شناسی، اقتصاد و . . . علاقه دارند؛ بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. داوطلبین کنکور بر اساس استعدادها، علایق، سطح دانش و رتبۀ تحصیلی خود، اقدام به انتخاب یکی از زیر گروه های تحصیلی رشتۀ انسانی خواهند کرد.

مقطع تحصیلی

عنوان رشته های زیرگروه یک

کاردانی

امور تربیتی، امور دولتی، تربیت مبلغ قرآن کریم، تربیت معلم قرآن کریم، خدمات اداری، حقوق قضایی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش دینی و عربی

کارشناسی

ادیان و عرفان، ادیان و مذاهب، تاریخ تمدن ملل اسلامی، ایرانشناسی، تربیت مروج سیاسی حقوق، آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، زبان و ادبیات فارسی، علوم قران و حدیث، علوم قضایی، آموزش الهیات، فرهنگ و معارف اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فقه شافعی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فلسفه، فلسفه و حکمت اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، مربیگری عقیدتی، مترجمی زبان عربی، مطالعات امنیتی، معارف اسلامی، معارف اسلامی و اخلاق، تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت

ارشد

علوم قضایی، معارف اسلامی و ارشاد، معارف اسلامی و حقوق

مقطع تحصیلی

عنوان رشته های زیرگروه دو

کاردانی

آموزش مطالعات اجتماعی

کارشناسی

روزنامه نگاری، جامعه شناسی، حفاظت اطلاعات، امنیت نرم، پژوهشگری امنیت، امنیت بین الملل، آموزش علوم اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، ضد تروریسم، مددکاری اجتماعی، علوم فنی امنیت، علوم ارتباطات اجتماعی، مردم شناسی

مقطع تحصیلی

عنوان رشته های زیرگروه سه

کاردانی

امور بانکی، امور فرهنگی، اقتصاد کار و بهره وری، امور مالی و مالیاتی، بیمه، حسابداری، گردشگری، اشتغال، روابط کار، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت گمرکی، هتل داری

کارشناسی

امنیت اقتصاد، روابط عمومی، اقتصاد، حسابداری، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور گمرکی، مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه اکو، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت و بازرگانی دریایی، مدیریت مالی، هتل داری، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات

مقطع تحصیلی

عنوان رشته های زیرگروه چهار

کاردانی

علوم انتظامی، باستان شناسی

کارشناسی

آموزش جغرافیا، آموزش تاریخ، باستان شناسی، تاریخ اسلام، زبان شناسی، جغرافیا، علوم انتظامی، علوم سیاسی

مقطع تحصیلی

عنوان رشته های زیرگروه پنجم

کاردانی

علم و اطلاعات و دانش شناسی، علوم ورزشی، مربی کودک، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش و پرورش ابتدایی

کارشناسی

آموزش تربیت بدنی، آموزش مشاوره و راهنمایی، آموزش کودکان استثنایی، آموزش ابتدایی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، علم اطلاعات و دانش شناسی، مطالعات خانواده، مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *